Cold calling? Helemaal niet zo lastig! De 5 tips van Xandrius

geplaatst in: Nieuws van Xandrius | 0

Het blijft een veelgebruikt instrument: de telefoon. Veel bedrijven en verkopers hebben er een hekel aan. Het bellen van bedrijven, waar je nog geen relatie mee hebt en zonder dat deze aangegeven hebben interesse te hebben. Xandrius voorziet verschillende bedrijven op gebied van acquisitie of wel leadgeneratie maar ook sales advies en training ‘cold-calling’. Het team doet dit al jaren met veel plezier en dát resulteert in sales. Een aantal tips zijn handig mee te nemen bij je eerstvolgende koude belronde.

 

  1. Plan, plan, plan

Niets zo vervelend als gestoord worden tijdens het bellen. Zorg daarom altijd voor een strakke planning. Plan een belochtend, middag of zelfs avond afhankelijk van je branche en doelgroep. Zorg dat je stoorzenders uit staan en bellen maar. De eerste belletjes zullen wat stroef verlopen maar je merkt dat je er steeds meer in zult komen.

 

  1. De noodzaak te kopen

Wanneer je een bedrijf nog niet kent, probeer dan te onderzoeken of er wel een noodzaak is om jouw product of dienst af te nemen. Of beargumenteer waarom die noodzaak er is of wat men misloopt als men besluit niet met jou in zee te gaan. Creëer meerwaarde en noodzaak.

 

  1. Houdt de rode draad vast

Een leuk belletje of een fijn gesprek wil nog niet zeggen een succesvol en zinvol gesprek. Belangrijk is om de rode draad door het gesprek vast te blijven houden, dwaal niet af naar de plannen voor het weekend maar houdt vast aan de reden van je bellen. Niets is zo lastig dan na een leuk gesprek over de vakantie weer terug te komen op je aanbod. Dit kun je beter laten voor na het gesprek. Zie het gesprek als een rechte lijn waarbij er een intro, body en afsluiting is. Alles wat daarvan afwijkt is niet bevorderlijk voor het gesprek.

 

  1. Blijf bij jouw product/dienst

Je zult ze geregeld tegenkomen, de argumenten om jouw verhaal te weerleggen. Vervelend? Wel nee. Een prospect met argumenten of vragen is een geïnteresseerde prospect. Nu is het van belang dat het juiste gereedschap gebruikt wordt om het argument van je gesprekspartner te weerleggen. Waardeer je gesprekspartner voor het stellen van een goede vraag of het belichten van een interessante invalshoek. Als je een vraag niet begrijpt of niet goed weet hoe je er op moet reageren? Vraag: Hoe bedoelt u dat precies? Dit geeft je de tijd om nog eens goed na te denken over dat antwoord.

 

  1. ‘’We zitten al bij de concurrent’’

Een veel gehoord argument om de koop niet te doen, soms waarheid soms een makkelijke uitweg. ‘’We zitten al bij de concurrent, u bent net te laat!’’. Een natuurlijke reactie is om de concurrent, waarvan je weet dat de prijzen te hoog zijn, de service niet optimaal en het product inferieur aan dat van jou is, compleet af te branden. Niet doen! Dit zorgt voor een negatieve vibe in een gesprek en dat wil je niet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *